Osobní "účetnictví" aneb když jste unavení nebo v nerovnováze

10.01.2017 12:12

Výsledek obrázku pro energetic balance

 

 

Nevím, jak to máte vy, ale já si obvykle v první polovině měsíce sednu a věnuji se účtům - platím, počítám, plánuji, co dál... 

No a tak jako je dobré držet si v pořádku finanční záležitosti, je rozhodně dobré vést si takové "energetické a osobní účetnictví". POZOR! Jeho smyslem není evidovat si, co všechno jsme pro někoho udělali my a naopak. Však se také nevede v podobě tabulek a seznamů, ale spíš je dobré si čas od času sednout (obvykle, když jsme třeba dlouhodobě vyčerpaní, rozmrzelí nebo uzavíráme určitou etapu života) a sami sebe se zeptat, proč se tak cítíme. Kde energií vyloženě plýtváme a nevrací se nám vůbec nebo jen ve velmi malé míře. Někdy to může být jen náš dojem, který je ale třeba prozkoumat a případně napravit. Uvidíte, že se vám uleví a hlavně - nebudete si s sebou nosit takové ty tiché, leckdy podvědomé výčitky, které když zhnisají, tak se promítnou do vašeho vlastního fyzického i duševního zdraví a dokáží zničit nejeden vztah... 

Dám vám příklad - máte bezvadný den, udržujete si kolem sebe příjemné prostředí a celá natěšená se chystáte pro dítě do školky. Přijdete tam a těšíte se, že si budete hrát. Dítě je ale protivné, loudá se, přijde domů, dělá binec a ještě nepříjemně ječí - máte po náladě, najednou jste hrozně unavená a nejradši byste si zalezla do postele. A už to jede - všechny ty seznamy, co všechno pro něj děláte a ono jen dělá svinčík, neváží si ani vaší práce, ani věcí... tehdy je dobré říct sama sobě stop a promluvit si s ním. "Jsem hrozně unavená. Těšila jsem se, že si spolu zahrajeme, ale teď jsem unavená, naštvaná a zkazil jsi mi náladu. Jestli budeš pokračovat, budu vzteklá. Tak jsou dvě možnosti - já si udělám hezkou chvíli sama pro sebe a ty si budeš hrát pěkně sám a v klidu, nebo mi můžeš pomoct cítit se líp a můžeme si hrát spolu." Obě varianty jsou skvělé. Můj syn si obvykle vybere tu druhou - obejme mě, namasíruje (spíš hladí, ale funguje to téměř jako hloubková masáž), někdy třeba češe a dělá manikúru a pedikůru. On si tak hraje (na kadeřníka, maséra) a mně ta péče dělá neuvěřitelně dobře. Pak, když už je mi dobře, tak si jdeme hrát. A oba večer usínáme s pocitem, že to byl bezva den. A navíc, když takhle pěkně začne, tak potom chce pomáhat i s vařením, úklidem a jde spát naprosto "předpisově" (složené oblečení, zoubky vyčištěné bez popohánění)...

U dospělého je to trochu složitější. Často když začnete narovinu s tím, že je to vaše braní a dávání nevyrovnané, tak přijde se svým vlastním seznamem a hádka je na světě. Když máte pocit, že dáváte víc - nebo že vás ten druhý téměř nevnímá, pak je dobré si bez vysvětlování rovnou o něco říct. Můžete třeba taky požádat o obejmutí či o masáž. Jen řekněte, že vám není dobře a moc by vám to pomohlo. Ale zrovna tak můžete třeba říct: "Hele, pojď, půjdeme se projít nebo do kina... nebo co bys dělal rád? Mám blbou náladu, ale když si spolu uděláme prima večer, určitě mi bude líp. Chceš?" Ten "účet" se tak vyrovná už jen tím, že jste prostě spolu, užijete si něco příjemného a i když do toho investujete oba stejně, zacelí to onu propast...

 

A u činností je přílišný výdej známkou hlavně toho, že zanedbáváte něco jiného. Máte pocit, že věnujete až příliš energie práci, ale ve skutečnosti je daleko znepokojivější, že nemáte čas na své koníčky, odpočinek, sami sebe. Mně hodně pomáhá vést si v tomto případě opravdu tabulku - kolik času (energie) věnuji svému tělu (chůze, cvičení, plavání...), domovu (aby mi bylo příjemně), pohodě (společenské aktivity, čtení, meditace, hudba...), rodině a blízkým. To mi "nedovolí" něco zanedbat. Můžete si ale najít svůj vlastní "fígl". Někoho seznamy a tabulky nenadchnou, já se v nich vyžívám. Někdy stačí jen si přenastavit některé věci - rozložit práci tak, aby vám šla lépe (vyřizovat věci podle míry soustředění a náročnosti) a abyste odpoledne nebyli úplně vyčerpaní. Proložte to třeba meditací (klidně u šálku kávy nebo čaje), procházkou v obědové pauze... doma rozdělte činnosti spravedlivěji, najděte si třeba i systém úklidu, aby to byla zároveň hra. Udělejte to tak, abyste měli čas na všechno, co si přejete a co vám dělá dobře. A ano, i ten úklid do toho patří. Jak se to krásně usíná, když máte kolem sebe pěkně, tělo i mysl jsou unavené tak akorát, úkoly hotové, s rodinou jste strávili prima den a ještě se u toho skvěle bavili a zapojili jste při tom svou kreativní stránku... nemoci, přetažení a křivdy mizí jako mávnutím kouzelného proutku, zůstává radost, pohoda a vděčnost za další krásný den... No a pak když jednou za čas na vás padne "lenora". Nebo prostě nemáte sílu a náladu, daleko lépe se zase zotavíte a znovu najedete na tu pohodovou vlnu, protože je to jen krátkodobá zastávka na jinak příjemné trati.

 

Tak kreativitě a vyrovnanému účetnictví zdar! :-D

S láskou,

 

 

M.

Pro www.posvatnesrdce.cz Marie Kuchařová.